Img
Τα 5 στάδια της παιδικής φιλίας

Τα 5 στάδια της παιδικής φιλίας

Οι ανάγκες και οι δεξιότητες της φιλίας μεταξύ των παιδιών αλλάζουν καθώς μεγαλώνουν. Οι ιδέες τους για το τι είναι στην πραγματικότητα η φιλία αλλάζουν επίσης καθώς αναπτύσσονται.

Υπάρχουν 5 στάδια που περνούν τα παιδιά καθώς μαθαίνουν να κάνουν και να κρατούν φίλους, τα οποία θα σας φανούν χρήσιμα προκειμένου να κατανοήσετε τις αναπτυξιακές τάσεις στις φιλίες των παιδιών.

Τα 5 στάδια της παιδικής φιλίας

Στάδιο Φιλίας 1: Στιγμιαίοι συμπαίκτες

(Ηλικίες κατά προσέγγιση: 3-7 ετών)

Τα παιδιά σε αυτό το στάδιο βλέπουν τους φίλους ως στιγμιαίους συμπαίκτες και οι φιλίες τους έχουν να κάνουν με τη διασκέδαση μεταξύ τους. Οι φίλοι τους είναι παιδιά που μένουν βολικά κοντά και τους αρέσει να κάνουν τα ίδια πράγματα.

Τα παιδιά σε αυτό το στάδιο έχουν πολύ περιορισμένη ικανότητα να δουν άλλες προοπτικές. Υποθέτουν ότι τα άλλα παιδιά σκέφτονται με τον ίδιο τρόπο κι έτσι τείνουν να εκνευρίζονται πολύ όταν ανακαλύπτουν ότι ένας συμπαίκτης τους έχει διαφορετική γνώμη.

Τα παιδιά αυτής της ηλικίας κάνουν συνήθως σχόλια όπως «δεν θέλει πια να είναι φίλος μου» όταν ο φίλος τους θέλει να κάνει κάτι διαφορετικό από αυτά ή έχει μια άλλη προτίμηση.

Στάδιο Φιλίας 2: Μονόδρομη συνεισφορά

(Ηλικίες κατά προσέγγιση: 4-9 ετών)

Σε αυτό το στάδιο, τα παιδιά καταλαβαίνουν ότι η φιλία ξεπερνά την όποια στιγμιαία δραστηριότητά τους, αλλά εξακολουθούν να σκέφτονται με πολύ ρεαλιστικούς όρους. Ορίζουν τους φίλους τους ως παιδιά που κάνουν ωραία πράγματα για αυτά -όπως να τους προσφέρουν μια λιχουδιά, να τους κρατάνε μια θέση στο σχολικό λεωφορείο ή να τους δίνουν ωραία δώρα- αλλά δεν σκέφτονται πραγματικά τι συνεισφέρουν αυτά τα ίδια σε μια φιλία.

Τα παιδιά σε αυτό το στάδιο νοιάζονται πολύ για τη φιλία. Μπορεί ακόμη και να ανεχτούν έναν όχι και τόσο καλό φίλο, μόνο και μόνο για να έχουν έναν φίλο.

Μπορεί επίσης να προσπαθήσουν να χρησιμοποιήσουν τη φιλία ως εργαλείο διαπραγμάτευσης, λέγοντας πράγματα όπως “Θα γίνω φίλος σου αν το κάνεις αυτό!” ή “Δεν θα γίνω φίλος σου αν το κάνεις αυτό!”

Στάδιο Φιλίας 3: Αμφίδρομη δίκαιη συνεργασία

(Ηλικίες κατά προσέγγιση: 6-12 ετών)

Αυτά τα παιδιά μπορούν να λάβουν υπόψη τους την οπτική ενός φίλου τους εκτός από τη δική τους, αλλά όχι ταυτόχρονα. Αυτό σημαίνει λοιπόν ότι κατανοούν τη διαφορετική άποψη, αλλά δεν μπορούν πραγματικά να κάνουν ένα βήμα πίσω και να αποκτήσουν την οπτική ενός αντικειμενικού παρατηρητή που θα τους επέτρεπε να αποδεχτούν τις διαφορετικές απόψεις στις σχέσεις τους.

Σε αυτό το στάδιο, τα παιδιά ανησυχούν πολύ για τη δικαιοσύνη και την αμοιβαιότητα, αλλά σκέφτονται με πολύ μονοκόμματο τρόπο. Έτσι, αν κάνουν κάτι καλό για έναν φίλο, περιμένουν από αυτόν τον φίλο να ανταποδώσει κάτι καλό για αυτά στην επόμενη ευκαιρία. Εάν αυτό δεν συμβεί, η φιλία μπορεί να διαλυθεί.

Τα παιδιά σε αυτό το στάδιο τείνουν να είναι πολύ επικριτικά τόσο για τον εαυτό τους όσο και για τους άλλους. Κρίνουν τον εαυτό τους σκληρά, όπως πιστεύουν ότι κάνουν οι άλλοι άνθρωποι και λένε πράγματα όπως, “Κανείς δεν θα με συμπαθήσει λόγω του απαίσιου κουρέματός μου!”

Τείνουν επίσης να ζηλεύουν και ενδιαφέρονται πολύ να είναι ακριβώς το ίδιο με όλα τα άλλα παιδιά προκειμένου να ταιριάζουν.

Τα παιδιά σε αυτό το στάδιο συχνά σχηματίζουν μικρές ομάδες φίλων που βασίζονται σε κοινά ενδιαφέροντα. Συνήθως είναι γνωστές ως «κλίκες» που περιλαμβάνουν συγκεκριμένους κανόνες και πολλή συζήτηση σχετικά με το ποιος μπορεί να γίνει ή όχι μέλος.

Ο καθορισμός κανόνων και η διαπραγμάτευσή τους είναι σημαντικά για να βοηθήσουμε τα παιδιά να κατανοήσουν τις κοινωνικές σχέσεις. Ωστόσο, όταν τα παιδιά δεν διαθέτουν την ικανότητα της συνεργασίας, αυτό μπορεί να τα οδηγήσει  σε ομάδες φίλων που κυριαρχούν ορισμένα παιδιά και αποκλείονται κάποια άλλα.

Στάδιο Φιλίας 4: Στενές και αμοιβαίες σχέσεις

(Ηλικίες κατά προσέγγιση: 11-15 ετών)

Σε αυτό το στάδιο, οι φίλοι βοηθούν ο ένας τον άλλον να λύσει προβλήματα και εξομολογούνται σκέψεις και συναισθήματα που δεν μοιράζονται με κανέναν άλλον. Ξέρουν πώς να συμβιβάζονται και κάνουν ευγενικά πράγματα ο ένας για τον άλλον χωρίς να «κρατούν λογαριασμό», γιατί νοιάζονται πραγματικά για την ευτυχία του φίλου τους.

Για μερικά παιδιά, αυτό είναι επίσης το στάδιο που αποκτούν ένα «κολλητό» φίλο.

Τα κορίτσια, πιο συχνά από τα αγόρια, μπορεί να είναι οι καλύτερες φίλες και να περιμένει η μία από την άλλη να κάνουν τα πάντα μαζί. Μπορεί να αισθανθούν βαθιά προδομένες αν η καλύτερή τους φίλη επιλέξει να είναι με ένα άλλο παιδί.

Στάδιο Φιλίας 5: Ώριμη φιλία

(Ηλικίες κατά προσέγγιση: 12 ετών έως την ενηλικίωση)

Σε αυτό το στάδιο, τα παιδιά δίνουν μεγάλη αξία στο συναισθηματικό δέσιμο με τους φίλους τους. Μπορούν να αποδεχτούν, ακόμη και να εκτιμήσουν τις διαφορές μεταξύ τους.

Οι νέοι που αναπτύσσουν ώριμες φιλίες δεν είναι τόσο κτητικοί όσο μπορεί να ήταν κάποτε, επομένως είναι λιγότερο πιθανό να νιώσουν απειλή εάν οι φίλοι τους έχουν κι άλλες φιλικές σχέσεις. Η ώριμη φιλία δίνει έμφαση στην εμπιστοσύνη, την υποστήριξη και τη διατήρησή της μέσα στο χρόνο, παρά στους χωρισμούς.

Οι φιλίες θέλουν χρόνο

Σε ποιο στάδιο φιλίας βρίσκονται τώρα τα δικά σας παιδιά;

Για ορισμένα παιδιά, χρειάζεται περισσότερος χρόνος για να συνδεθούν με ομοϊδεάτες συνομηλίκους τους, αλλά ελπίζουμε ότι αυτές οι πληροφορίες θα σας βοηθήσουν να καταλάβετε σε ποιο στάδιο φιλίας βρίσκεται το παιδί σας.

Αν ανησυχείτε ότι η φιλία και οι κοινωνικές δεξιότητες του παιδιού σας δεν αναπτύσσονται με τρόπο κατάλληλο για την ηλικία του, αναζητήστε πληροφορίες και βοήθεια από τους δασκάλους του παιδιού σας ή από έναν Παιδοψυχολόγο. Αυτοί οι επαγγελματίες έχουν την κατάλληλη εμπειρία και μπορούν να προτείνουν πρακτικές συμβουλές για να βοηθήσουν το παιδί σας να δημιουργήσει όλες αυτές τις σημαντικές σχέσεις στη ζωή του, που είναι ζωτικής σημασίας  για την αυτοπεποίθηση, την αυτοεκτίμηση και την κοινωνικοποίησή του.

img
img