Img
7 συμβουλές ψυχικής υγείας για την επιστροφή στο σχολείο

7 συμβουλές ψυχικής υγείας
για την επιστροφή στο σχολείο

Η έναρξη μιας νέας σχολικής χρονιάς μπορεί να είναι συναρπαστική, αλλά μπορεί επίσης να κάνει το παιδί σας να αισθάνεται άγχος, ειδικά αν η περσινή χρονιά ήταν δύσκολη ή αν μπαίνει σε νέο σχολείο.

1. Ενθαρρύνετε τα παιδιά να καθορίσουν τις αξίες και τους στόχους τους

Η αρχή της χρονιάς είναι μια καλή στιγμή για τα παιδιά και τους εφήβους να επικεντρωθούν στο ποιοι θέλουν να είναι και σε τι πιστεύουν. Αυτό μπορεί να τους βοηθήσει να πάρουν σωστές αποφάσεις και να διατηρήσουν δυνατή ψυχική υγεία.

Οι στόχοι αφορούν πάντοτε το μέλλον. Έτσι, αν θέλετε να πάρετε σε όλα Α, αυτό είναι υπέροχο, αλλά δεν είναι κάτι που μπορείτε να κάνετε σε μια μέρα. Αυτό που μπορείς να κάνεις σήμερα είναι να ζήσεις σύμφωνα με τις αξίες σου για να πετύχεις τους στόχους σου. Εάν ο στόχος σου είναι να πάρεις καλούς βαθμούς, η σκληρή δουλειά είναι μια αξία που μπορείς να εξασκηθείς για να πετύχεις αυτόν τον στόχο. Εάν ο στόχος σου είναι να κάνεις φίλους, η ευγένεια θα μπορούσε να είναι μια καλή αξία για να τον πετύχεις.

Αφιερώνοντας λίγο χρόνο στα παιδιά σας, τα βοηθάτε να επικεντρωθούν στις αξίες και τους στόχους τους στην αρχή της χρονιάς. Αυτό θα τα βοηθήσει να εστιάσουν στη προσωπικότητα που θέλουν να έχουν και να ενισχύσουν την ψυχική τους υγεία.

2. Σκεφτείτε τη φετινή χρονιά ως μια νέα αρχή

Μια νέα σχολική χρονιά είναι μια ευκαιρία να ξεκινήσετε με καινούργια διάθεση. Τα παιδιά μπορούν να αλλάξουν πολύ κατά την διάρκεια του καλοκαιριού. Νέες εμπειρίες, φίλοι ή ακόμα και μια έκρηξη ανάπτυξης μπορούν να αλλάξουν την οπτική του παιδιού σας. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να δει το νέο έτος ως μια ευκαιρία για μάθηση και ανάπτυξη και να εργαστεί για την αλλαγή οποιωνδήποτε συμπεριφορών που δεν του λειτούργησαν καλά πέρυσι. Οι στόχοι και οι αξίες τους μπορούν να τους καθοδηγήσουν στη δημιουργία μιας νέας αρχής. Για παράδειγμα:

Εάν το παιδί σας παραπονέθηκε πέρυσι, ενθαρρύνετέ το να βρει το καλό σε εκείνες τις καταστάσεις φέτος. Μπορείτε επίσης να βοηθήσετε τα παιδιά σας να κάνουν ένα σχέδιο δράσης για πράγματα για τα οποία παραπονιούνται. Εάν παραπονιούνται για έναν δάσκαλο ή ένα θέμα, προσπαθήστε να κατανοήσετε την απογοήτευσή τους και τι μπορούν να κάνουν για αυτό. Ίσως δεν καταλαβαίνουν την ύλη στην τάξη, οπότε θα μπορούσαν να προσπαθήσουν να κάνουν περισσότερες ερωτήσεις. Ενθαρρύνετέ τα να σκεφτούν τα μαθήματα και τους δασκάλους που τους αρέσουν, όχι μόνο αυτούς που τους απογοητεύουν.

Αν πήραν κακές αποφάσεις πέρυσι, θα μπορούσαν να εργαστούν για να χρησιμοποιούν καλύτερα κριτήρια. Ο Δρ Γουέστερς συνιστά να δοκιμάσετε τη μέθοδο «Stop, Relax and Think», που ονομάζεται επίσης SRT.

Πριν πάρουμε μια απόφαση, ενθαρρύνουμε τα παιδιά να σταματήσουν, να πάρουν μια βαθιά ανάσα και να σκεφτούν την επόμενη δράση τους. Αξίζει τον κόπο; Ποιο είναι το χειρότερο και ποιο το καλύτερο σενάριο; Τι είδους άτομο θέλουν να είναι , και αν ευθυγραμμίζεται αυτή η επιλογή με τις αξίες τους.

3. Καλλιεργήστε ουσιαστικές φιλίες

Οι θετικές, συναισθηματικά υποστηρικτικές φιλίες είναι σημαντικές για την ψυχική υγεία του παιδιού σας. Εάν το παιδί σας θέλει να κάνει νέους φίλους φέτος, ενθαρρύνετέ το να ξεκινήσει από μικρά πράγματα : Πείτε γεια σε τουλάχιστον ένα άτομο κάθε μέρα, κάντε κομπλιμέντα σε έναν άλλο συμμαθητή ή ρωτήστε τον για τα ενδιαφέροντά του.

Το να κάνεις νέους φίλους συχνά απαιτεί τουλάχιστον ένα άτομο να βγει έξω από τη ζώνη άνεσής του.
Το να χτίζεις ουσιαστικές φιλίες σημαίνει επίσης να είσαι καλός φίλος με τους γύρω σου.

«Γίνε ο φίλος που θέλεις να έχεις», λέει ο Δρ Γουέστερς. “Αυτό μπορεί να σημαίνει να είσαι ευγενικός, να δίνεις το χέρι αν δεις κάποιον που έχει ανάγκη, να ενθαρρύνεις τους ανθρώπους. Εάν τα άλλα παιδιά είναι κακά με κάποιον στην τάξη σου, προσπάθησε να είσαι ευγενικός με αυτό το άτομο αντί να είσαι ομάδα με τα παιδιά που συμπεριφέρονται άσχημα.”

Είναι επίσης σημαντικό να θυμάστε ότι όταν πρόκειται για φίλους, η ποιότητα είναι συχνά πιο σημαντική από την ποσότητα.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε στα παιδιά ότι πολλές φορές το να έχουν μόνο δύο στενούς,πραγματικούς φίλους μπορεί να είναι πιο σημαντικό και ανταποδοτικό από το να έχεις πολλούς επιφανειακούς.

4. Μάθετε από τις αποτυχίες

Η μάθηση από τις αναποδιές και η οικοδόμηση ανθεκτικότητας – η ικανότητα να αντέχεις και να ανακάμπτεις από τις δυσκολίες – είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να προάγεις την ψυχική υγεία του παιδιού σου. Ο Δρ. Γουέστερς ενθαρρύνει τα παιδιά και τους εφήβους να το κάνουν αυτό μετατρέπωντας τις προκλήσεις σε ευκαιρίες μάθησης. Για παράδειγμα:

Εάν πάρουν κακό βαθμό σε ένα τεστ, χρησιμοποιήστε το ως ευκαιρία μάθησης. Τι έκαναν λάθος και πώς μπορούν να μάθουν από αυτό την επόμενη φορά; Μπορούν να λάβουν τα σχόλια του δασκάλου και να τα χρησιμοποιήσουν για να βελτιώσουν την επόμενη εργασία;

Αν είπαν κάτι βλαβερό σε έναν συμμαθητή – ακόμα κι αν δεν το ήθελαν να ζητήσουν συγγνώμη , να χρησιμοποιήσουν αυτό ως μια ευκαιρία μάθησης και για να προσπαθήσουν να μην λένε ενοχλητικά πράγματα στο μέλλον.

Εάν δεν επιλέχθηκαν για μια δραστηριότητα στην οποία ήθελαν να συμμετάσχουν – ας πούμε ότι δεν έκαναν αθλητική ομάδα ή δεν συμμετείχαν στο σχολικό παιχνίδι – ενθαρρύνετέ τους να ζητήσουν σχόλια και πώς μπορούν να βελτιωθούν. Θα μπορούσαν επίσης να επωφεληθούν από αυτήν την ευκαιρία να δοκιμάσουν ένα διαφορετικό άθλημα ή να συμμετάσχουν σε άλλη δραστηριότητα.

5. Να θυμάστε ότι οι βαθμοί είναι σημαντικοί, αλλά δεν είναι το παν

Πολλά παιδιά και έφηβοι αισθάνονται νευρικά και ανήσυχα για να πάρουν καλούς βαθμούς. Ο Δρ Γουέστερς συνιστά να διαχειριστείτε αυτή την ανησυχία προγραμματίζοντας μικροπροβλήματα εκπαιδεύοντας τα παιδιά σε ένα χρόνο ανησυχίας 10-15 λεπτών και στη συνέχεια να προχωρούν παρακάτω.

Με αυτόν τον τρόπο, αυτά τα αγχώδη συναισθήματα δεν ελέγχουν το υπόλοιπο της εβδομάδας ούτε επηρεάζουν αρνητικά τους βαθμούς τους.

Ενθαρρύνετε επίσης τα παιδιά και τους εφήβους να θυμούνται ότι οι βαθμοί είναι σημαντικοί, αλλά και οι δραστηριότητες και τα ενδιαφέροντα έξω από την τάξη.

6. Υπενθυμίστε στο παιδί σας ότι είστε ο μεγαλύτερος σύμμαχός του

Πολλά από τα πιο επιτυχημένα και συναισθηματικά υγιή παιδιά στο σχολείο γνωρίζουν ότι οι γονείς τους μπορούν να είναι ο μεγαλύτερος σύμμαχός τους. Ο Δρ. Γουέστερς μοιράστηκε το παράδειγμα των εφήβων που προσκλήθηκαν σε ένα μέρος της αρχής του σχολικού έτους, όπου πιθανόν να πιεστούν να παραβιάσουν τις αξίες τους – αλλά επίσης δεν θέλουν να αρνηθούν την πρόσκληση και να ακούγονται αγενείς ή επικριτικοί.

Οι γονείς σύμμαχοι θα ήταν πρόθυμοι να πάρουν την ευθύνη και μπορείτε να πείτε κάτι σαν «Συγγνώμη, οι γονείς μου έχουν ήδη κάτι προγραμματίσει για εμάς απόψε από το οποίο δεν μπορώ να ξεφύγω», λέει ο Δρ Γουέστερς.

Οι γονείς μπορούν επίσης να ενθαρρύνουν τα παιδιά και τους εφήβους τους να μοιραστούν πώς νιώθουν και να τους ενημερώσουν ότι είναι εντάξει να αισθάνονται λυπημένοι ή νευρικοί μερικές φορές. Βεβαιωθείτε ότι ξέρουν ότι είστε εκεί για αυτούς, δεν είναι μόνοι τους και είστε εδώ για να τους βοηθάτε όταν το χρειάζονται.

7. Μάθετε πότε πρέπει να ζητήσετε επαγγελματική βοήθεια

Όλα τα παιδιά και οι έφηβοι βιώνουν κατά καιρούς θλίψη και ανησυχίες. Αλλά μερικοί γονείς μπορεί να αναρωτιούνται αν το παιδί τους βιώνει τυπικά σκαμπανεβάσματα ή μπορεί να αντιμετωπίζει ένα μεγαλύτερο πρόβλημα. Ο Δρ Γουέστερς λέει ότι εάν το παιδί σας εμφανίζει τα ακόλουθα σημεία ή συμπτώματα, μπορεί να είναι καιρός να συμβουλευτείτε έναν παιδίατρο ή έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας:

– Εμφανώς και σταθερά διαφορετική συμπεριφορά. Μπορεί να έχει εκρήξεις θυμού ή να φαίνεται πολύ πιο ήσυχο και συγκρατημένο από τον τυπικό εαυτό του.

– Κακός ύπνος. Είναι φυσιολογικό τα παιδιά και οι έφηβοι να είναι λίγο νευρικά τις πρώτες μέρες του σχολείου και δεν είναι ασυνήθιστο να χάνουν λίγο ύπνο. Αλλά αν εξακολουθούν να μην κοιμούνται καλά για αρκετές εβδομάδες, αυτό μπορεί να είναι σημάδι μεγαλύτερου προβλήματος.

– Σχολική αποφυγή. Το παιδί σας συνεχώς δεν θέλει να πάει στο σχολείο ή φαίνεται πανικόβλητο ή στενοχωρημένο για το σχολείο. “Δεν είναι ασυνήθιστο για τα παιδιά και τους έφηβους να αισθάνονται άγχος που σχετίζεται με κοινωνικές αλληλεπιδράσεις κατά τις πρώτες εβδομάδες του σχολείου – θα γνωρίζουν κάποιο στο σχολείο; Είναι οι φίλοι τους στις τάξεις τους; Με ποιον θα κάθονται στο μεσημεριανό;” Λέει ο Δρ Γουέστερς.

“Αφού εγκατασταθούν στο νέο τους πρόγραμμα, πολλά παιδιά αισθάνονται ένα άγχος σχετικά με τους βαθμούς και τις ακαδημαϊκές επιδόσεις. Αλλά αν το παιδί σας συνεχίζει να εμφανίζει αυτά τα σημάδια και φαίνεται σαν να δυσκολεύεται ακόμα αρκετές εβδομάδες στο σχολείο, ίσως αξίζει να συμβουλευτείτε επαγγελματία ψυχικής υγείας”.

img
img