Img
Πώς θα κάνετε τα παιδιά σας να σας “ανοιχτούν”!

Πώς θα κάνετε τα παιδιά σας να σας “ανοιχτούν”!

Κάντε ερωτήσεις που θα ενθαρρύνουν το παιδί σας να ανοιχτεί και να μοιραστεί τα συναισθήματά του

Όταν ένας φίλος σας, συνάδελφος ή αγαπημένο σας πρόσωπο ρωτάει “Πώς ήταν η μέρα σου;”, τι λέτε συνήθως; Το πιθανότερο είναι ότι θα απαντήσετε με ένα απλό «Εντάξει, μια χαρά ήταν» ή κάποια άλλη παρόμοια απρόθυμη απάντηση. Υπάρχουν δύο λόγοι γι’ αυτό:

Πρώτον, πρόκειται για μια τόσο ευρεία ερώτηση που είναι πολύ δύσκολο να δώσετε μια πλήρη και σωστή απάντηση, ειδικά όταν αισθάνεστε εξαντλημένοι μετά από μια δύσκολη μέρα στη δουλειά.

 Δεύτερον, μια τόσο ευρεία και αόριστη ερώτηση υπονοεί επίσης ότι το άτομο που ρωτάει, το κάνει από ευγένεια και όχι από πραγματική επιθυμία να ακούσει την απάντησή σας.

Ως γονείς, αυτό που πρέπει να θυμάστε είναι ότι όταν ρωτάτε το παιδί σας “Πώς πέρασες στο σχολείο σήμερα;”, το πιο πιθανό είναι να σας απαντήσει με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που θα απαντούσατε κι εσείς αν σας έκαναν την ίδια ερώτηση για τη μέρα σας στη δουλειά. Επομένως, αν ενδιαφέρεστε πραγματικά να μάθετε περισσότερα για τη μέρα του παιδιού σας, πρέπει να μάθετε να επαναδιατυπώνετε τις ερωτήσεις σας ώστε να επιτύχετε πραγματικά μια πλήρη ή περιγραφική απάντηση. Και ενώ αυτό μπορεί να ακούγεται δύσκολο, στην πραγματικότητα είναι εξαιρετικά απλό… απλά προσπαθήστε να κάνετε τις ερωτήσεις σας μικρότερες και πιο συγκεκριμένες.

Πώς θα κάνετε τα παιδιά σας να σας “ανοιχτούν”!

Έτσι, για παράδειγμα, αντί να ρωτήσετε το παιδί σας “Πώς ήταν τα μαθηματικά σου σήμερα;” δοκιμάστε να ρωτήσετε “Τι μελέτησες στα μαθηματικά σήμερα;”. Όταν απαντήσει, μπορείτε στη συνέχεια να κάνετε περισσότερες ερωτήσεις, όπως “Βρίσκεις την αριθμητική ενδιαφέρουσα ή είναι αρκετά δύσκολη;”. Κάνοντας στο παιδί σας μικρές συγκεκριμένες ερωτήσεις όπως αυτή, το διευκολύνετε να σας απαντήσει με σαφήνεια και είναι πολύ πιο πιθανό να είναι πιο ειλικρινές.

Ακολουθούν μερικά ακόμη παραδείγματα για το πώς μπορείτε να κάνετε ερωτήσεις σχετικά με την ημέρα του παιδιού σας με τρόπο που θα το ενθαρρύνει πραγματικά να σας δώσει μια ολοκληρωμένη και ειλικρινή απάντηση.

Ρωτήστε το για τα θετικά πράγματα

1. Ποιο ήταν το πιο αστείο πράγμα που συνέβη σήμερα στο σχολείο;

2. Τι το έκανε να νιώσει πιο περήφανα σήμερα;

Ρωτήστε το για τις προκλήσεις

1. Βρέθηκε σε δύσκολες καταστάσεις σήμερα; Πώς τις αντιμετώπισε;

2. Βρίσκει κάποιο από τα μαθήματά του δύσκολο; Υπάρχει κάτι που μπορείτε να κάνετε για να το βοηθήσετε;

Ρωτήστε το πώς αισθάνεται

1. Τι το έκανε να νιώσει ευτυχισμένο σήμερα;

 2. Το έκανε κάτι να νιώσει θυμό σήμερα;

Μάθετε από το παιδί σας

1. Ποιο θέμα μελετάει αυτή τη στιγμή;

2. Πείτε του… Ουάου, αυτό που κάνεις φαίνεται πολύ δύσκολο! Μπορείς να μου μάθεις πώς να το κάνω κι εγώ;

Ρωτήστε το για τον κύκλο των φίλων του

1. Ρωτήστε το για παράδειγμα «Πώς είναι ο Πέτρος σήμερα; Είπες ότι είχατε τσακωθεί, τα πάτε καλύτερα τώρα;»

2. Ποιος από τους φίλους του είναι ο καλύτερος ακροατής;

Ρωτήστε το για τους δασκάλους του

1. Ποιος είναι ο αγαπημένος του δάσκαλος; Τι είναι αυτό που του αρέσει περισσότερο σε αυτόν τον δάσκαλο;

2. Είπε ότι π.χ. ο μαθηματικός το φοβίζει επειδή φωνάζει συνέχεια – εξακολουθεί να αισθάνεται έτσι;

Ζητήστε από το παιδί σας να σας πει αστείες ιστορίες

1. Πότε ήταν η τελευταία φορά που γέλασε τόσο πολύ μέχρι δακρύων;

2. Ποιο είναι το πιο καλό αστείο που του έχει πει κάποιος από τους φίλους του;

Ρωτήστε το για μικροπράγματα

1. Για παράδειγμα αν το καινούργιο του μπουφάν το κράτησε ζεστό και άνετο κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού σήμερα.

2. Άκουσα ότι η φίλη σου η Κατερίνα γράφτηκε σε έναν σύλλογο ρυθμικής γυμναστικής – σου έδειξε κάποια από τις ασκήσεις που έμαθε;

Ρωτήστε το για τα βιβλία που διαβάζουν στην τάξη

1. Ποιο βιβλίο διάβασαν στην τάξη σήμερα;

2. Ποιος είναι ο αγαπημένος του ήρωας και γιατί;

Ρωτήστε το για το παιχνίδι

1. Με ποιον έπαιξε σήμερα;

2. Αν έπαιξε κάποιο παιχνίδι σήμερα με τους φίλους του και τι παιχνίδι έπαιξαν;

Ρωτήστε το για τα σχολικά του μαθήματα

1. Ποιο είναι το αγαπημένο του μάθημα και γιατί;

2. Ποιο μάθημα θεωρεί πιο δύσκολο;

Ανατρέξτε σε προηγούμενες συζητήσεις με το παιδί σας

1. Είπε ότι δυσκολευόταν στο μάθημα της ιστορίας την περασμένη εβδομάδα – εξακολουθεί να το βρίσκει δύσκολο;

2. Του αρέσει ο νέος του δάσκαλος το ίδιο όσο του άρεσε ο προηγούμενος;

Μιλήστε για τις διαφορές μεταξύ του σπιτιού σας και των σπιτιών των φίλων του

1. Είναι οι κανόνες στο σπίτι του Πέτρου ίδιοι με αυτούς που ισχύουν και στο δικό σας σπίτι;

2. Η Τζένη έχει κατοικίδια στο σπίτι της;

Ζητήστε του να σας δείξει κάτι που έχει μάθει

1. Αν μπορεί να σας δείξει τη νέα κίνηση που έμαθε στο μπάσκετ ή στο μπαλέτο

2. Τι θα έλεγε να σας τραγουδήσει το υπέροχο τραγούδι που έμαθε στο ωδείο;

Ζητήστε του να σας δείξει τη σχολική του εργασία

1. Πείτε του ότι θα θέλατε πολύ να δείτε τον πίνακα που σας είπε ότι έκανε χθες στα καλλιτεχνικά κι αν μπορείτε να τον δείτε.

2. Αν θα μπορούσε να σας διαβάσει  ένα κομμάτι που του άρεσε από την ανάγνωση της περασμένης εβδομάδας.

Όσο απλό κι αν φαίνεται, η αλλαγή του τρόπου με τον οποίο κάνετε ερωτήσεις στο παιδί σας θα το ενθαρρύνει να θέλει να μοιραστεί περισσότερα μαζί σας τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μελλοντικά και θα ενισχύσει τη σχέση που έχετε μεταξύ σας. Και βέβαια τα παιδιά για να ανοιχτούν θα πρέπει να νοιώθουν ότι ζουν σε ένα θετικό οικογενειακό περιβάλλον.

Διαβάστε το άρθρο μας πως θα χτίσετε ένα θετικό οικογενειακό περιβάλλον εδώ: https://happykidsradio.gr/learn/chtizontas-ena-thetiko-oikogeneiako-perivallon/

img
img