Img
Πώς ένα παιδί που ασχολείται με συλλογές αντικειμένων αναπτύσσει πολύτιμες δεξιότητες στη ζωή του;

Πώς ένα παιδί που ασχολείται με συλλογές αντικειμένων αναπτύσσει πολύτιμες δεξιότητες στη ζωή του;

Οι συλλέκτες έχουν όλοι κοινό την αγάπη τους για τη συλλογή αντικειμένων είτε πρόκειται για νομίσματα, είτε για γραμματόσημα, αρκουδάκια, καρτ ποστάλ, ιστορικές φιγούρες κλπ.

Η συλλογή είναι ιδιαίτερα δημοφιλής μεταξύ των παιδιών που τους αρέσει να συλλέγουν από φυσικά αντικείμενα όπως κοχύλια, βότσαλα, φύλλα φυτών έως μολύβια, γόμες, συλλεκτικές κούκλες, ζωάκια και άλλα παιχνίδια.

Σε έρευνα που διεξήγαγε το Babycentre.com στις Η.Π.Α, το 79% των γονέων απάντησε ότι τα παιδιά τους συλλέγουν πράγματα. Το 39% αυτών των παιδιών μάζευαν αντικείμενα από τη φύση, το 27% ενδιαφερόταν περισσότερο για τη συλλογή παιχνιδιών και ένα επιπλέον 13% μάζευε άλλα αντικείμενα.

Παρόλο που οι γονείς ανησυχούν για τον τραπεζικό τους λογαριασμό όταν ακούν ότι το παιδί τους θέλει να ξεκινήσει ακόμα μια συλλογή με συλλεκτικά αντικείμενα, η πράξη της συλλογής στην πραγματικότητα ωφελεί τα παιδιά με τους ακόλουθους τρόπους:

Στην κοινωνική δικτύωση

Η συλλογή αντικειμένων είναι ένας πολύ καλός τρόπος για τα παιδιά να συνδεθούν μεταξύ τους και να ξεκινήσουν μια συζήτηση για ένα κοινό τους ενδιαφέρον. Αυτό θα μπορούσε να είναι η ανταλλαγή ποδοσφαιρικών αυτοκόλλητων ή η σύγκριση του ποιος έχει τον πιο πρόσφατο, εντυπωσιακό δεινόσαυρο, το καλύτερο μοντέλο αυτοκινήτου κλπ. Είναι τέτοια η δύναμη αυτών των συλλεκτικών αντικειμένων που ένα παιδί μπορεί να αναδειχθεί σε σταρ στο σχολείο του ή στην παιδική χαρά, απλά και μόνο επειδή κατέχει ένα «σπάνιο» αντικείμενο, ιδίως αν το απόκτησε και από τύχη σε ένα πακέτο προϊόντος.

Στην διαπραγμάτευση

Ένα αναπόφευκτο κομμάτι της συλλογής είναι η συγκέντρωση αντιγράφων, ειδικά όταν τα συλλεκτικά αντικείμενα πωλούνται σε αδιαφανή πακέτα προϊόντων. Παρόλο που η απόκτηση αντιγράφων της ίδιας κάρτας ή του ίδιου παιχνιδιού μπορεί να απογοητεύσει τα παιδιά, τους προσφέρει την ευκαιρία να τα ανταλλάξουν με άλλους συλλέκτες. Αυτό καλλιεργεί στα παιδιά την κατανόηση της αξίας π.χ. είναι δύο συνηθισμένες κάρτες ίσες σε αξία με μία σπάνια κάρτα; και ενισχύει τις διαπραγματευτικές τους δεξιότητες. Ορισμένα παιδιά καταγράφουν τις κάρτες τους με αριθμητική σειρά για να εντοπίζουν εύκολα τις ανταλλαγές που κάνουν, αναπτύσσοντας βασικές μαθηματικές δεξιότητες.

Στην οργάνωση

Η ταξινόμηση συλλογών σε κατηγορίες και η λήψη αποφάσεων σχετικά με τα χαρακτηριστικά των διαφόρων αντικειμένων βοηθά τα παιδιά στην ανάπτυξη βασικών επιστημονικών και μαθηματικών δεξιοτήτων. Τους επιτρέπει επίσης να διακρίνουν τις διαφορές των αντικειμένων, πράγμα που μπορεί να αποτελέσει χρήσιμο εργαλείο στην ανάγνωση.

Στις δεξιότητες ανάγνωσης

Ένα παιδί που έχει πάθος με τους δεινόσαυρους και συλλέγει μοντέλα, θα θέλει επίσης να γνωρίζει αν ο Τρικεράτωψ Ντίνο περιπλανήθηκε στη γη και αν ήταν σαρκοφάγος ή φυτοφάγος. Αυτό σημαίνει επισκέψεις σε μια βιβλιοθήκη, στο βιβλιοπωλείο ενός μουσείου προϊστορικών τεράτων, αναζήτηση σχετικών περιοδικών ή διαδικτυακές επισκέψεις σε websites για να αντλήσει πληροφορίες.

Στην υπομονή

Η συλλογή δεν είναι μια άμεση ικανοποίηση – χρειάζεται πολύς χρόνος αναμονής, δημιουργίας αποθέματος και “κέρδους”. Στην πραγματικότητα, έχει αποδειχθεί επιστημονικά ότι η αναμονή μιας προσθήκης ενός κομματιού σε μια συλλογή προκαλεί μεγαλύτερη χαρά από ό,τι η πραγματική απόκτηση του αντικειμένου. Σύμφωνα με έρευνα που χρησιμοποιεί απεικόνιση μαγνητικού τομογράφου (Kuhnen, C. and Knutson, B., 2005), ο επικλινής πυρήνας στο “κέντρο ευχαρίστησης” του εγκεφάλου εκρήγνυται με δραστηριότητα όταν αναμένεται μια ανταμοιβή. Ωστόσο, μόλις ληφθεί αυτή η ανταμοιβή, ο επικλινής πυρήνας παρουσιάζει λιγότερη δραστηριότητα, υποδεικνύοντας ότι η συγκίνηση βρίσκεται στην προσμονή.

Στην υπευθυνότητα

Έχοντας την επιθυμία να ολοκληρώσουν τη συλλογή τους, τα παιδιά αναζητούν τρόπους για να εξοικονομήσουν επιπλέον αντικείμενα. Αυτό δίνει στους γονείς την τέλεια ευκαιρία να κάνουν τα παιδιά υπεύθυνα για συγκεκριμένες δουλειές του σπιτιού, όπως να τακτοποιήσουν το δωμάτιό τους, να τελειώσουν τις σχολικές τους εργασίες, να διπλώσουν τα ρούχα τους, με αντάλλαγμα το χαρτζιλίκι που θα συμβάλλει στο συμπλήρωμα της συλλογής τους.

Πώς η συλλογή μπορεί να ωφελήσει τα παιδιά στην τάξη

Η συλλογή αντικειμένων για την απόκτηση ενός μεγαλύτερου βραβείου – γνωστή ως συλλογή με μάρκες ή κουπόνια – χρησιμοποιείται σε σχολεία του εξωτερικού και θεωρείται ένας θετικός τρόπος για να παραμένουν τα παιδιά προσηλωμένα στην εργασία τους. Στους μαθητές προσφέρονται πλαστικές μάρκες ή κουπόνια ως ανταμοιβή για την καλή τους συμπεριφορά στην τάξη. Μόλις ένας μαθητής συγκεντρώσει έναν επαρκή αριθμό από μάρκες, μπορεί να τις ανταλλάξει με ένα “βραβείο”, όπως ένα παιχνίδι, επιπλέον χρόνο παιχνιδιού ή χρόνο διαλείμματος από την τάξη. Αυτή η συλλογή μαρκών ή κουπονιών έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα χρήσιμη για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες, καθώς η χειροπιαστή ανταμοιβή, κάτι δηλαδή που μπορούν να κρατήσουν και να δουν, αντί για μια γενική υπόσχεση, τα βοηθά να καταλάβουν ότι η θετική τους συμπεριφορά ισοδυναμεί με ένα βραβείο.

Αποκομίζοντας το καλύτερο από τη συλλογή

Μια συλλογή δεν χρειάζεται να είναι ακριβή ή να σημαίνει ότι κάποια χρήματα θα πάνε χαμένα. Μπορεί να είναι μια δωρεάν ή και κερδοφόρα απασχόληση, ανάλογα με το αντικείμενο που συλλέγει το παιδί. Αντικείμενα από τη φύση, όπως ιδιαίτερες πέτρες, κοχύλια κ.λ.π, είναι ιδανικά για συλλογή από τα παιδιά επειδή είναι δωρεάν, εύκολο να βρεθούν και μπορούν ακόμη και να διακοσμηθούν για να γίνουν ακόμα πιο ελκυστικά.

Μοναδικά συλλεκτικά αντικείμενα που αξιοποιούν τα ενδιαφέροντα ενός παιδιού, όπως μοντέλα αυτοκινήτων ή συλλεκτικές κούκλες από όλο τον κόσμο, είναι πιο πιθανό να μετατραπούν σε ένα διαρκές χόμπι από ό,τι ένας προσωρινός ενθουσιασμός. Τα γραμματόσημα, τα νομίσματα και τα συλλεκτικά αντικείμενα μεγαλύτερης αξίας αποτελούν δυνητικά κερδοφόρες ασχολίες που έχουν το πρόσθετο πλεονέκτημα ότι απαιτούν επιπλέον έρευνα για να βρεθούν και μπορούν κάποια στιγμή να πωληθούν ακόμα και σε πολύ ψηλές τιμές.

Δυστυχώς, αν οι πλαστικές κάρτες ή τα αυτοκόλλητα ηρώων από ταινίες είναι το “must-have” αντικείμενο συλλογής, είναι αναπόφευκτο ότι η γοητεία τους με τον καιρό θα ξεθωριάσει, οπότε τα κάποτε πολύτιμα συλλεκτικά αντικείμενα θα γίνουν ξαφνικά περσινά ξινά σταφύλια. Οι γονείς θα πρέπει να περιορίσουν την ανάγκη τους να πουν “στο είπα”, γνωρίζοντας ότι τα παιδιά τους έχουν αναπτύξει πολύτιμες δεξιότητες ζωής μέσα από τη διαδικασία της συλλογής όποια κι αν είναι αυτή.

img
img