Img
7 τρόποι για να μιλήσετε στο παιδί σας για το σωματικό βάρος

7 τρόποι για να μιλήσετε στο παιδί σας για το σωματικό βάρος.

1. Πρώτα πρέπει να μιλάτε γι’ αυτό.

Μερικοί γονείς πιστεύουν ότι όσο λιγότερα λές τόσο το καλύτερο, αλλά πρέπει να γνωρίζουν ότι δεν υπάρχει απαγορευτικό στο να μιλάς για κάποια  προβλήματα με το παιδί σου, λέει ο Andrew Hill, καθηγητής ιατρικής ψυχολογίας στο ινστιτούτο επιστημών υγείας του Πανεπιστημίου του Leeds.”Δεν είναι εύκολο”, λέει ο Andrew Hill “αλλά αν εγείρονται ερωτήσεις, μην τις αποφεύγετε. Το βασικό  ερώτημα είναι το γιατί γίνονται αυτού του είδους οι ερωτήσεις. Θα είχε ενδιαφέρον να μάθετε γιατί το  παιδί σας ξαφνικά  έχει αυτή τη συμπεριφορά.

 Το παιδί έχει δει κάτι σχετικό στην τηλεόραση ή  του έχει πει κάποιος κάτι στο σχολείο , ίσως τραυματικό; Αυτές οι συμπεριφορές είναι συχνά συμπτώματα άλλων καταστάσεων, αν τις τακτοποιήσετε και η συμπεριφορά του παιδιού πιθανότατα θα μετριαστεί από μόνη της.”

Οι ανησυχίες για το βάρος ενός παιδιού, λέει ο καθηγητής, συχνά παρουσιάζουν διακυμάνσεις και μπορεί να είναι προσωρινές.

Τα κορίτσια μιας συγκεκριμένης ηλικίας – φτάνοντας στην εφηβεία – συγκρίνονται με άλλα στην τάξη. Η πιο γρήγορη αλλαγή για το σώμα ενός κοριτσιού είναι λόγω  ανάπτυξης που σχετίζεται με την εφηβεία και θα μπορούσε να δημειουργήσει  μεγάλες διαφορές  στα σώματα των κοριτσιών.

Τα κορίτσια, κατά μέσο όρο, διπλασιάζουν την ποσότητα σωματικού λίπους καθώς περνούν την εφηβεία. Η σύσταση του σώματος των αγοριών αλλάζει, αλλά με διαφορετικό τρόπο: τείνουν να βάζουν περισσότερους μύες.

2. Μην ανησυχείτε

Ένας γονιός δεν πρέπει να αντιδρά υπερβολικά εάν ένα παιδί το ρωτήσει αν είναι χοντρό, λέει ο Paul Gately, καθηγητής άσκησης και παχυσαρκίας στο Leeds Metropolitan University.  Είναι μια  ερώτηση πού τρομάζει τους γονείς όταν γίνεται και  δεν είναι προετοιμασμένοι. Πολλοί γονείς, θα χώσουν σαν στρουθοκάμηλοι το κεφάλι τους στην άμμο ή θα πουν σε ένα παιδί ότι δεν υπάρχει πρόβλημα και να το ξεχάσει. Αλλά, αν υπάρχει πρόβλημα, το παιδί θα το  διαπιστώσει  πολύ γρήγορα από τα σχόλια  των συμμαθητών του και θα καταλήξει να μην εμπιστεύεται τα λεγόμενα των  γονιών του. Τα πειράγματα και ο εκφοβισμός υπέρβαρων παιδιών είναι ενδημικά στα σχολεία . Αν ένα παιδί αναφέρει τα πειράγματα , το πρόβλημα δεν πρόκειται να λυθεί. Οι γονείς πρέπει να έχουν ανοιχτές συζητήσεις στις οποίες τα παιδιά να μιλούν και να έχουν το πρώτο λόγο. Το παιδί πρέπει να  καταλάβει τη δική τους οπτική για το συγκεκριμένο πρόβλημα.

3. Προετοιμάσου

Με την παιδική παχυσαρκία σε άνοδο, οι γονείς που ανησυχούν ότι το παιδί τους μπορεί να είναι υπέρβαρο θα πρέπει να προετοιμαστούν εκ των προτέρων για τη συζήτηση που θα έρθει αναπόφευκτα, λέει ο Paul Gately υπεύθυνος του τμήματος MoreLife στο Leeds University που ασχολείται με πρωτοποριακές έρευνες για την παχυσαρκία.  Όσοι γονείς προετοιμαστούν δεν θα βρεθούν σε  δύσκολη θέση και θα ανταποκριθούν αποτελεσματικά στις ερωτήσεις των παιδιών.

Οι γονείς θα πρέπει να προσαρμόσουν τον τρόπο ζωής τους εκ των προτέρων για να δημιουργήσουν ένα οικογενειακό περιβάλλον πιο υγιές, οπότε όταν τεθεί το ερώτημα για το βάρος , να μπορούν να πουν ότι όλη η οικογένεια ζει με έναν πιο υγιεινό τρόπο και αυτό χρειάζεται προσπάθεια από όλους για να χτιστεί. Δώστε έμφαση στις διατροφικές συνήθειες και τις συνήθειες άσκησης ολόκληρης της οικογένειας και δεσμευτείτε να αλλάξετε όλοι τις συνήθειες σας. Να προσέξετε οι αλλαγές που προτείνετε να μην είναι ακραίες.

4. Συζητώντας το θέμα του βάρους

Είναι λάθος να θίξουμε το θέμα πριν το θέσει πρώτα το  παιδί; Η δυσκολία, λέει η Amanda Hill ψυχολόγος και συγγραφέας , είναι αν ένας γονιός το βλέπει ως πρόβλημα  και θέλει να το θέσει. Σκεφτείτε το – αν δεν θέλει  να μιλήσει το παιδί  γι’ αυτό, μην διατρέχετε  τον κίνδυνο να γίνει ένα αμφισβητούμενο θέμα. Καλύτερη λύση για τους γονείς είναι να μιλήσουν  πρώτα με τους δασκάλους του παιδιού ή έναν γιατρό.” Η Mary George από το φιλανθρωπικό ίδρυμα Beat για τις διατροφικές διαταραχές λέει, ότι εάν ένας γονέας ανησυχεί μήπως ένα παιδί τρώει πολύ ή πολύ λίγο, τότε πρέπει να ζητήσει τη συμβουλή ενός ιατρού ανάλογης ειδικότητας. Εάν νομίζετε  ότι αυτό μπορεί να έχει μια αρνητική  επίδραση στην αυτοεκτίμηση του παιδιού, υπάρχουν τρόποι να το αντιμετωπίσετε. Μπορείτε  να πείτε ότι όλη η οικογένεια πηγαίνει για γενικό έλεγχο”.

5. Κράτα το casual

Ένας γονέας που αισθάνεται την ανάγκη να θίξει το θέμα θα μπορούσε να ρωτήσει απαλά ένα παιδί εάν θα ένιωθε πιο άνετα αν ήταν σε ένα υγιέστερο εύρος βάρους, λέει η ψυχολόγος και συγγραφέας Amanda Hills. «Αν πουν ναι, τότε προσφερθείτε να τους βοηθήσετε μαγειρεύοντας πιο υγιεινά τρόφιμα – αλλά ενθαρρύνετε τη συμβολή τους καθώς αυτό τους δίνει τον έλεγχο». Το κλειδί είναι να καθοδηγείτε και να μην προσπαθείτε να ελέγξετε τις διατροφικές συνήθειες του παιδιού σας, λέει. «Πολλές διατροφικές διαταραχές περιλαμβάνουν την αίσθηση ότι δεν έχεις τον έλεγχο», λέει ο Hills. “Κρατήστε το θέμα του φαγητού χαλαρό. Αντιμετωπίστε το σαν να είναι καύσιμο για ένα αυτοκίνητο – μην πείτε ότι κάποιο φαγητό είναι καλό ή κάποιο κακό. Εάν ένας γονέας νιώθει την ανάγκη να επισημάνει ότι κάτι δεν είναι η καλύτερη επιλογή, κάντε το με χαμηλών τόνων τρόπο – μην το έχετε εμμονή». Το κλειδί είναι να μην αφήσουμε το φαγητό να γίνει πεδίο μάχης.

7 τρόποι για να μιλήσετε στο παιδί σας για το σωματικό βάρος

6. Εκτρέψτε το ζήτημα

«Ακούμε όλο και μικρότερα παιδιά να έχουν επίγνωση της εικόνας του σώματός τους», λέει η Mary George της φιλανθρωπικής οργάνωσης Beat. «Είναι άλλο ένα κομμάτι της παιδικής ηλικίας που εξαφανίζεται». Αν το αναφέρει κάποιος νεαρός, μην το αποφύγετε, προσπαθήστε, αλλά προσπαθήστε να το εκτρέψετε, λέει ο Γιώργος. “Προσφέρετε έπαινο και ενθάρρυνση σε άλλους τομείς – πείτε τους ότι είναι ευγενικοί, εξυπηρετικοί, χαρούμενοι και γενναιόδωροι – αποτρέψτε το από την εικόνα του σώματος.”

5. Μην κάνετε αστεία για το βάρος κάποιου

Οι γονείς συχνά δεν συνειδητοποιούν ότι το να κάνουν ένα αστείο για το βάρος ενός παιδιού μπορεί να το επηρεάσει για μια ζωή, λέει Amanda Hills. “Ένας πατέρας, για παράδειγμα, δεν πρέπει ποτέ να αποκαλεί μια κόρη “παχουλή”. Ο σύζυγος δεν πρέπει να λέει αρνητικά πράγματα για το βάρος της γυναίκας του και το αντίστροφο.” Οι γονείς πρέπει να προσέχουν να μην είναι επικριτικοί για το δικό τους βάρος ή των άλλων, λέει η  Mary George. «Ακόμη και πολύ μικρά παιδιά – τεσσάρων ή πέντε ετών – θα το λάβουν υπόψη».

6. Η μαμά δεν κάνει δίαιτα

Έρευνες δείχνουν ότι ένα παιδί επηρεάζεται από την εικόνα της μητέρας του και τον τρόπο που αντιμετωπίζει το φαγητό, λέει η ψυχολόγος και συγγραφέας Amanda Hills. «Είναι απολύτως σημαντικό η μαμά να μην λέει ποτέ ότι κάνει δίαιτα», λέει ο Andrew Hill, ειδικός εικόνας σώματος και συμπεριφοράς. «Όλοι οι άνθρωποι με τους οποίους έχω μιλήσει για διατροφικές διαταραχές είχαν μια μητέρα ή έναν πατέρα που είχε εμμονική συμπεριφορά στο φαγητό. Αν μια μητέρα θέλει να μειώσει την ποσότητα φαγητού, να το κάνει με χαμηλούς τόνους. Πέστε  ότι η μαμά δεν θα έχει μεγάλη πατάτα επειδή τελείωσε την ανάπτυξη της. Αλλά η μαμά δεν πρέπει ποτέ να σερβίρει ξεχωριστό γεύμα για την ίδια . Το κλειδί είναι να μην έχει εμμονή με  τη δίαιτα της ».

9. Διαδραστική μάθηση

Εάν ένα παιδί ανησυχεί για το βάρος του, οι γονείς πρέπει να δημιουργήσουν μια κατάσταση στην οποία τα παιδιά είναι «ενεργοί μαθητές», λέει ο Andrew Hill, όπου μαθαίνουν από τα δικά τους λάθη. Πρέπει να χτίσουν αυτοπεποίθηση και αυτοπεποίθηση και οι γονείς πρέπει να τους δώσουν την ευκαιρία να βγουν με τους φίλους τους και να ασκηθούν – αντί να εστιάζουν στο βάρος τους, λέει.

7. Καθορίστε τη διατροφική ατζέντα

Τα παιδιά καταναλώνουν περίπου το 60 έως 70% της  διατροφής τους στο σπίτι, επομένως οι γονείς ορίζουν τη διατροφική ατζέντα, λέει ο Andrew Hill. Η Mary George του Beat προειδοποιεί να μην δίνετε στα παιδιά τροφή με χαμηλά λιπαρά. Τα παιδιά χρειάζονται μεγαλύτερο ποσοστό λίπους στη διατροφή τους από τους ενήλικες.

img
img